Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi VE Meslek Dersleri zümre öğretmenleri tarafından KTS doğrultusunda "Hz. Muhammed'in Eğitim Anlayışı ve Eğitim Metodu" adlı Seminer düzenlendi. Seminerde Zümre Başkanımız ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerimiz birer sunum yaptılar. Öğretmenlerimiz bu sumumları okulumuzun konferans salonunda hem öğretmenlerimize hem de öğrencilerimize birlikte yaparak anlatılanlar doğrultusunda eğitim anlayışlarını ve kullandıkları metotları geliştirmelerini hedeflemişlerdir.
Eğitim, İnsanda istendik davranış değişikliği yapmaktır. Dini Eğitim ise İnsanı hem bu dünya hem de ahiret için hazırlamaktır. İslam Dinin genel amacı insanı, Ahiret Hayatına hazırlamaktır. Peygamberimiz İnsanı eğitirken şu ilke ve metotları kullanmıştır:
1. İlkeler:
a. Ferdi Farklılıklar İlkesi: Allah (c.c), bütün insanları aynı kabiliyette, aynı psikolojik yapıda yaratmamıştır. Peygamberimiz her insanın seviyesine göre davranmıştır.
b. Tedricilik İlkesi: Tedric kelimesi, "bir insanı bir nesneye yavaş yavaş vardırmak, yakınlaştırmak" demektir. Eğitimde ise kime, neyi, ne kadar zamanda vermeyi ifade eder. Başarılı bir eğitim için temel ilkelerden biri olan tedricilik, öncelikle sabra, bir sürece ihtiyaç duyar. Eğitimde sabır ve
c. Zamanlama İlkesi: Eğitim sürecinin temel ilkelerinden biri, zamanlama faktörünün dikkate alınması, eğitimin bu ilkeye ve bireyin psikolojik olarak hazır bulunuşluk düzeyine göre verilmesidir.
d. Somuttan-Soyuta İlkesi: Eğitimde kendisinden istifade edilen ilkelerden birisi de somuttan soyuta ilkesidir.
e. Sevgi İlkesi: Sevgi duygusu, eğitenle eğitilen arasındaki bildirimin gerçekleşmesini sağlayan en önde gelen ilkelerdendir. Eğitimci, sevildiği ve beğenildiği oranda muhataplarını etkileyebilmekte, onun davranışlarının özdeşim kurma ve taklit edilme yoluyla benimsenmesi daha kolay olmaktadır.
2. Metotlar:
a. Anlatım Metodu: Anlatım metodu, dinleyici durumundaki gruba bilgileri tek yanlı ve sözlü olarak aktarma esasına dayanan bir metottur.
b. Soru-Cevap Metodu: Soru-cevap metodu, bilme ve öğrenme ihtiyacını uyandırmak, öğretilecek konuya muhatabın dikkatini toplamak üzere önce sorular sorup sonra cevaplar vererek eğitme, öğretme metodudur.
c. Tartışma (İstişare) Metodu: Tartışma metodu, birden fazla insanın karşılıklı fikirler ileri sürmek suretiyle yaptıkları sesli bir düşünme eylemidir.88 Eğitimde önemli bir metot olan tartışma metodu, tarafların sürece etkin katılımını sağlayan bir metottur.
d. Örnek Verme (Temsil) Metodu: Temsil metodu, "düşüncelerin daha iyi anlatılması için bazı kavram ve fikirlerin örneklerle anlatılması" metodudur.
e. Kıssa Metodu: İnsan fıtratına en uygun eğitim-öğretim metotlarından biri de kıssa metodudur. İnsanın geçmişi bilme, öğrenme arzusunun daima canlı kalması bu metodu daha işler hale getirmektedir.
f. Model Sunma (Yaşayarak Öğretme) Metodu: Eğitim–öğretim sürecinde kullanılan metotlardan biri de eğitici kişilerin tutum ve davranışlarıyla eğitilecek kişilere örnek olmaları, eğitimini vermek istedikleri değerlere uygun ideal davranışları onlara model olarak göstermeleridir.
g. Özendirme-Sakındırma Metodu: Bireyleri eğitim-öğretim eylemine sevk etmek ve onlara öğrenme motivasyonu sağlamak için eğitimde ödül ve ceza unsurları kullanılır.
h. Öğütle İkna Metodu: Öğüt, birine nasihat edip kalbini yumuşatacak ve Allah'ın (c.c) azabından korkutacak şeyleri hatırlatmaktır. İnsan, psikolojik yapısı itibariyle kendisine söylenenlerden etkilenir.( Kaynakça: Ramazan GÜREL:"Hz. Peygamber'in (S.A.) Eğitim-Öğretim Modelinde Belli Başlı İlke Ve Metotlar"
Bizleri bu konuda aydınlatan Zeki KOZAN, Şaban DOLU, Abdulcabbar TUNA, Emine ERDEM, Merve GÜLSEVER öğretmenlerimize teşekkürlerimizi iletiyoruz.
Adres:
15 Temmuz Mah. Ergani Cad. No 108/1 Dicle / DİYARBAKIR
Telefon
04125612100